«В НАШУ ГАВАНЬ ЗАХОДИЛИ КОРАБЛИ»

Печать
PDF
Судьба щедро наделила Петропавловск-Камчатский событиями, участниками которых стали знаменитые корабли и люди, проходящие на них морскую службу. Да и сама история нашего города началась с двух кораблей: пакетботов «Святой Петр» и «Святой Павел», совершивших плавание к берегам Камчатки под руководством капитан-командора Витуса Беринга (1740 год). Правда, наш город основал не он, а штурман экспедиции Иван Елагин. А название самого удаленного порта Российской империи сложилось из имен двух святых – апостолов Пет-
ра и Павла.

Летом 1787 года в Пет-
ропавловск прибыл знаменитый французский мореплаватель Жан Франсуа Лаперуз. Его именем назван пролив, отделяющий остров Сахалин от Японии.
В июле 1804 года в Авачинской губе бросил якорь шлюп «Надежда» под командованием Ивана Федоровича Крузенштерна. На следующий год он снова посетил Петропавловск. Иван Крузенштерн был первым российским мореплавателем,   совершившим кругосветное путешествие.
Летом 1854 года фрегат «Аврора» прибыл в Петропавловский порт, счастливо избежав встречи с англо-французскими военными кораблями. Корабль стал одним из основных участников героической обороны Петропавловска от англо-французской эскадры в августе 1854 года. Много ранее на фрегате проходил службу Павел Степанович Нахимов, впоследствии ставший вице-адмиралом, легендарным флотоводцем и героем Крымской (Восточной) войны 1853-1856 гг. Он в ноябре 1853 года  разгромил турецкую эскад-
ру в заливе Синоп вместе с крепостным гарнизоном. Это была последняя победа российского флота, одержанная в крупном морском сражении, подтолкнувшая Англию и Францию к вступлению в войну против России.  Адмирал Нахимов сложил свою голову на бастионах Севастополя.
Имя же славного фрегата по сложившейся на русском флоте его Императорского Величества традиции получил броненосный крейсер «Аврора», участник русско-японской войны 1904-1905 годов и Октябрьской революции 1917 года.
В ноябре 1948 года крейсер «Аврора» был переведен к месту вечной стоянки на Петроградской Набережной у стен  Ленинградского Нахимовского Военно-морского училища. Вплоть до 1956 года корабль служил учебной базой для «нахимовцев». После 1956 года крейсер «Аврора» стал самым крупным кораблем-музеем в СССР (после 1991 года – России) Несмотря на свой музейный статус, крейсер не терял связи с нахимовским училищем. В конце сентября 2014 года «Аврору» отбуксировали в док для проведения уже шестого, за всю свою стоодиннадцатилетнюю историю, ремонта. Последние свои 66 лет имя крейсера № 1 в Советском и Российском флоте связано с именем российского флотоводца адмирала Нахимова.
Камчатка была знакома  с кораблем, носителем легендарного имени «Варяг». В 1866 году парусно-винтовой  корвет «Варяг» прибыл на Камчатку.  На его борту находился гардемарин Степан Осипович Макаров, в будущем знаменитый русский флотоводец и ученый. Он командовал Первой тихоокеанской эскадрой во время русско-японской войны. Погиб в 1904 году на броненосце «Петропавловск», названном в честь нашего города. Вместе с ним погиб и знаменитый русский художник-баталист Василий Верещагин, находившийся на борту броненосца.  
Извивы камчатской судьбы «Варяга» на этом не закончились. Несколько позже на корвете проходил учебную практику Всеволод Руднев, будущий командир легендарного броненосного крейсера «Варяг», принявшего неравный бой с японской эскадрой на внешнем рейде корейского порта Чемульпо (ныне Инчхон) зимой 1904 года. Крейсер «Варяг» – второй после «Авроры» легендарный корабль российского флота – обрел вторую жизнь, когда его именем назвали ракетный крейсер «Варяг» (проект 58) с присвоением звания «Гвардейский». Сразу после ввода в сос-
тав флота «Варяг» перешел Северным морским путем на Дальний Восток и первым дальневосточным портом, встретившим летом 1965-го года гвардейский корабль, оказался Петропавловск-Камчатский. «Варяг» шесть лет подряд удостаивался звания лучшего корабля ВМФ и 12 лет носил звание «Отличный», дважды награждался вымпелом Минис-
тра Обороны СССР.  
Пройдет немногим более 25 лет, и на Камчатку придет к месту своего постоянного базирования в бухту Петра Ильичева (микрорайона Завойко) ракетный крейсер «Червона Украина» (проект 1164), который в феврале 1992 года переименовали в «Варяг» и присвоили звание «Гвардейский». Камчатцы в 1990 году еще не думали, что рукоплещут «Варягу», а не «Червоной Украине».

Советские историки никогда не упоминали, что на Камчатку (в Авачинскую губу) летом 1910 года заходил ледокол «Вайгач» под командованием капитана первого ранга Александра Колчака. Того самого верховного правителя России, возглавившего борьбу с большевиками в Сибири и на Дальнем Востоке (1918-1920 гг). Он посетил Петропавловск-Камчатский во время проведения полярной экспедиции. «Вайгач» первым из русских судов прошел северным морским путем из Владивостока в Архангельск.
Подавляющее большинство знаменитых кораблей приходили на Камчатку с седой Балтики. СКР «Сторожевой» (проект 1135) не был исключением. Корабль прославился благодаря героизму своего заместителя командира корабля по политической части, капитану 3 ранга Валерия Саблина. Здесь  необходимо сделать небольшое отступление.
Празднование Великой Октябрьской Социалистической революции на всех военно-морских балах проходило примерно одинаково.  На кораб-
лях устраивались торжественные построения под звуки гимна, поднимались флаги расцвечивания, военный парад, затем следовал торжественный завтрак, торжественный обед и не менее торжес-
твенный ужин.  По окончании праздника команде показывали художественный фильм, как правило, на революционную тему (чаще всего приходилось смотреть «Ленин в Октябре»). Но на «Сторожевом» в ночь с 7 на 8 ноября 1975 года все пошло не по-праздничному плану. Корабль стоял в устье реки Даугава в границах города Риги. Экипаж корабля под руководством капитана
3 ранга Саблина вышел из повиновения официальному командованию. Он снялся с якоря и взял курс на Ленинград, чтобы громко заявить об ошибках партийного и государственного руководства и объяснить, что страна сползает в пропасть. Несогласные офицеры и мичманы были заперты в своих каютах. Но одному из мичманов удалось выбраться наружу через иллюминатор, вплавь добраться до берега и сообщить о случившемся. По тревоге была поднята бомбардировочная авиация. После серии бомбовых ударов летчикам удалось повредить рулевое управление и винты на «Сторожевом». Корабль потерял ход. На него высадилась штурмовая группа. Валерия Саблина арес-
товали, лишили звания и государственных наград, а затем расстреляли за измену Родине.
В 1992 году статью об измене Родине заменили на «Самоуправство».
Длинная дискуссия по воду того, кем считать Валерия Саблина – героем или предателем, - пошла на убыль. Приравнять капитана 3 ранга Саблина, офицера советского ВМФ к лейтенанту Шмидту, офицеру флота его Императорского Величества, самодержца Российского, у официальных властей не поднималась рука. Тогда, в 1905 году, была первая русская революция, а здесь что? Бунт отважного умника-замполита с отважной командой?  
Петр Петрович Шмидт возглавил в 1905 году взбунтовавшийся крейсер «Очаков» и объявил: «Командую флотом. Шмидт». Его тоже расстреляли. Он не состоял ни в каких политических партиях и не примыкал к политическим движениям.  Он бросил свое обвинение царизму. Петр Шмидт опередил свое время ровно на 12 лет. Валерий Саблин - на 17 лет. Оба они оказались правы, но посмертно. Однако правота Саблина оказалась опаснее, потому что она ставила под сомнение кровавую правоту революции и, соответственно, таких, как Шмидт. Получалось, что реки крови были пролиты напрасно и царя убили зря. Особую ненависть партийного руководства и руководства КГБ к Валерию Саблину питало то обстоятельство, что он был замполитом, плоть от плоти продуктом партийной системы. И еще: никто не донес о подготовке бунта! По семейной линии у Саблина было все в порядке: любящая жена, сын, уважаемые родители (отец – ветеран войны, орденоносец, капитан I ранга в отставке, мать – учительница). По службе характеризовался отлично. Как мог отличный морской офицер, отличный семьянин из отличной семьи допустить такое вольнодумство вместе с реформаторским порывом? И почему большинство из экипажа пошло за ним? Коммунистическая  система не восприняла сигнал опасности и предпочла искоренить все, что было связано с мятежом на «Сторожевом». Всю старую команду заменили новой. «Скверну» искоренили. А корабль отправили на Камчатку, от греха подальше. В 2002 году корабль продали в Индию на металлолом. СКР «Сторожевой» нес службу на Камчатке без перерыва в течение 26 лет. Подвиг замполита Валерия Саблина до сих пор раздражает немалое количество военморов. Но даже они сходятся в том, что Саблин – не изменник, никого не убил, был честен, отважен, искренен, и заплатил за свои убеждения  жизнью. Время подтвердило его правоту.  Достоин ли он нашей доброй памяти? Уверен, что да!
Пожалуй, завершить список знаменитых кораб-
лей, посетивших или закончивших свои дни на Камчатке, можно ракетным крейсером «Севастополь». В январе 1986 года он пришел на Камчатку, к месту постоянного базирования. «Севастополь» стал первым надводным крейсером, имевшим камчатскую прописку. Он получил свое гордое имя в наследство от линкора «Севастополь», участвовавшего в Первой Мировой войне, а затем в антибольшевистском Крондштадтском мятеже весной 1922 года. После подавления мятежа «Севастополь» переименовали в «Парижскую коммуну» и перевели к новому месту службы – в Севастополь.  В 1943 году кораблю возвратили прежнее имя. Нужно было как-то смягчить тягостное ощущение от сдачи города Севастополя в июле 1942 года. Тогда советское командование бросило прижатую к морю стотысячную группировку советских войск. Черноморский флот эвакуировать оборонявшихся севастопольцев не стал. Командующий черноморским флотом адмирал Октябрьский посчитал операцию по эвакуации нецелесообразной.  Немцы взяли в плен около 80 тысяч человек.  Линкор был списан на металлолом в начале 50-х годов прошлого века. На смену ему пришел ракетный крейсер, вступивший в строй 9 мая 1969-го, в год 25-летия освобождения Севастополя от немецко-фашистских захватчиков. Крейсер списали на иголки и продали Индии в 1990 году. Напоследок он стоял в заводе, частично сгорел. А когда его буксировали для разделки на металлолом, он затонул на мелководье у полуострова Индостан. Корабль удалось поднять. Индусы отправили-таки его на переплавку. Крейсер «Севастополь» не сдавался до последнего.
150-летие первой обороны Севастополя и окончание Крымской войны широко отмечали в 2006 году. Делегация от администрации Петропавловска-Камчатского отправилась в Севастополь с предложением стать городами-побратимами. Увы, побрататься не удалось. В марте 2014 года делегация от Петропавловска-Камчатского снова попыталась отправиться в город-герой с предложением о братании. Но дальше намерений дело не пошло.
Наша газета предложила начать с малого, наз-
вать хотя бы в честь города одну из сопок в микрорайоне Завойко, где находилось юстировочная вышка крейсера и где в день рождения своего корабля ежегодно собирается экипаж «Севастополя», и открыть хотя бы экспозицию в объединенном краеведческом музее.
История продолжает вить свои замысловатые узоры. Она холодна, равнодушна и беспристрастна. Мы пишем ее своими биографиями, нередко заплетенными в одну общую судьбу. Мы слышим свою историю как оклик из прошлого.  Иногда это называют преемственностью.

Помнить, чтобы понять. Понять, чтобы самосохраниться.

Вячеслав СКАЛАЦКИЙ.

 

������.������� PR-CY.ru


Backstage at the Rockettes' Radio City Christmas Spectacular Sagan Rose : "This is our reindeer costume, which is how we start the show. This is the only costume that we get in our dressing rooms upstairs. All of these bells are hand-applied — everything is so custom, they do an amazing job for us. The leggings have an ombré effect. It's the smallest details that make the biggest difference." Raley Zofko: "It goes all the way down into our custom-designed LaDuca reindeer boot to look like a hoof of the reindeer. But our favorite part of this costume is our antlers. And — surprise surprise, I'm giving away a little story — they light up at the end [of the number], and we control that. We have a button that we press on a specific count, to specific music, on a specific step." Rose, left, and Zofko. pre bonded hairRacked: How much works goes into fitting each costume to each girl? Sagan Rose: "We start rehearsals at the end of September, and we usually have our fittings a couple weeks before that. But the costume shop is working tirelessly all year. They're so good about it, even if it's the littlest thing — they want to make it so custom and nice for us, because we do spend so much time in them and have so many shows. They want to make sure that we're comfortable. I've been doing the show for eight years now, so they keep my costumes for me year after year. But, you know, things change, bodies change. And if I ever come back and need alterations, it's very easy." Raley Zofko: "And stuff happens throughout the season because we're moving. We're athletes in our costumes. If something unravels, they instantly fix it either during the show or after the show. Everybody is just so on it and professional, and it's what makes the show run smoother." Sagan Rose

: "This is my personal favorite. I just feel kinda sassy, like a cliché Rockette. I t's all about the legs — the numbers starts just from our feet to the top of our skirts showing. So that's the focus of this costume. This is pretty close to the original version when they started the 12 Days of Christmas number here, which I want to say was about 10 years ago. It's so pretty with the lights and the colors and everybody in line together. So they really haven't had to change much." Raley Zofko: "The mesh is different because everyone's skin tone is different, so the wardrobe and costume department custom-dye it. And then we have our head pieces that we have to pin on, and then we do a bunch of head turns to make sure that those are bobby-pinned...after our seven and a half-minute minute tap number, we do kicks, which is pretty exhausting. Our show shoes actually have this battery-packed mic that goes in between the heel." Sagan Rose: "So all the taps are live. We get notes that are like, 'Make sure the heel sound on count is clearer, or sharper, or faster, or together.'" Racked: You'll go out in costume a lot for charity and publicity. Where are some of the fun places you go? remy hair extensionsRaley Zofko: "I got to do the New York Presbyterian children's hospitals last year and it was so wonderful to talk to the children that just need some holiday cheer and love. We literally had a dance party with them, so we danced with all of the kids in our costumes and they were looking at us like, 'Oh my gosh!'" Sagan Rose: "I think it's always fun to do the Macy's Day Thanksgiving Parade. That's when I first saw the Rockettes. I'm from Kentucky, and my grandmother brought my family up to New York when I was little and I was like, 'I want to do that one day.' The parade is a fun place to be in costume because it's a tradition to have us there, and you feel like it's a really big honor." Raley Zofko: "I have friends and family that come up just for the parade. I'm from Alabama, and they fly all the way up to sit in the stands to cheer on the Rockettes." Raley Zofko : "'Soldiers' is my favorite number because it's been in the show since its inception. I feel like I am part of history when I put this costume on. W e have the jacket, we have the pants, and we have the two and a half foot-high soldier hat.

Sagan Rose: "Liza Minnelli's father [Vincent] designed this, and he choreographed the number. And we do the same choreography, wear the same costume. It's really cool because you can see that Raley and I are not the same height — she is closer to the center because she's a taller girl, and I am on the very very end of the line. And when we line up we all want to seem that we are the same height, so they custom-make these jackets and pants to your height. My jacket might be a little shorter than hers so that everything matches in line." Raley Zofko: "These pants are foam pants. Because back in the day, when I started the show, they starched-pressed the pants. They stood up on their own — those were very intense." Sagan Rose: "You walk a little straighter, a little stiffer, and it's easier to perform the 'Parade of the Wooden Soldier' routine with the costume like that. And then we have our tap shoes and these round little fabric cheeks that we put on. We go through about 30,000 of those in a Christmas season. Some girls tape them to their cheeks, but I do Vaseline, because my cheeks are sensitive to the tape." Raley Zofko : "We actually get notes if our solider hat isn't straight up and down. What we do is we put their head up against the wall, so that it lines up so and the back of the hat is straight. If someone's hat is too tilted or too back, it could throw off the line completely. We'll get hat notes, like, 'Raley, your hat was a centimeter back!'" Racked: When you're going from a costume like '12 Days of Christmas' that's all about the legs to being completely covered up as a wooden soldier, what does that change in the way that you're dancing or the way that you're presenting yourself? Sagan Rose: "The costume department and the designers take into consideration what movement we're doing in each number. So I don't feel hindered because the movement is fit for this costume, and the costume is fit for the movement. In rehearsals, we rehearse for a month and a half without costumes, and you get used to that. Then you put on the costumes, and it changes the way you dance." Raley Zofko: "Along with what Sagan is saying, I feel like they take into consideration the simplicity of 'Soldiers' or the extravagance of '12 Days.' In 'Soldiers,' it's just about the formations and the history of the number, so they don't need that much movement. And '12 Days' is very in-your-face, and the costume is accordingly descriptive in that fashion." Raley Zofko : "This is the 78-second change that we were talking about. We have our dress and the coats — right here we have green stripes but there's also red stripes as well. There are so many pieces to it, and we have to get out of all of ['Soldiers'] and get to this, and it's just organized chaos." Sagan Rose: "But it's so organized that it's not chaos! Depending on where you are in the line, there's red and green dresses. This jacket has really simple snaps that really get us in and out, because the change is so fast getting into it and it's choreographed getting these off [on stage]. It could be a little stressful if it wasn't so easy. It's kind of fun because, you know, we're human, and there are wardrobe malfunctions. So if someone's having trouble getting out of their coat, because we do get sweaty and things stick to you... Raley Zofko: "We stand next to each other in this number, too. Which is so funny because I'm so tall and you're so..." perruques cheveux naturelsSagan Rose: "Short. You can say it." Raley Zofko: "You're not as tall as I am. We've had the 'take the jacket off!' emergencies where you're praying the girl behind you can hear you and help you remove it." Racked: Is this where these little guys belong, fastened on the jacket? Sagan Rose: "These are the earrings, and they're there for the changes. We put them on the collar just to make it easy. You know where everything is — I know where to reach for my earrings even when I'm not looking. This is my last step of getting dressed." Racked: Is there ever any issue with the heavy makeup? Are you ever getting something on and you just take your face off on your dress? Sagan Rose: "It happens. We're sweating, we're working hard, and it gets hot underneath those lights. So occasionally, there's white fur near our face and we do get makeup on them, but wardrobe can handle something like that in a snap and by the next show it's clean." Sagan Rose : "So we go from glamorous, sparkly, sassy

Rockettes to this." Raley Zofko: "This is such a crowd pleaser, actually. This is one of my favorite numbers to perform, too. We get to go through the audience this year, which is so cool because we're dancing and stepping all jolly and you get to look at an audience member right in the face and say 'So be good, for goodness sake!' And some of them are freaked out, and some of them love it. This costume is awesome." Sagan Rose: "Everyone thinks that this is a real fat suit, like padded fat. But it's not — it's like a harnessed wire inner tube. We fit right in there and there's no padding down here. Everyone is really surprised that we're all jumping with that. It's nice that there is freedom in this, because we are doing such big movements. It's not necessarily pressed up against our bodies, so we can still move and jump around." Raley Zofko: "The thing that I want to point out here is the wig department — because we kind of get a little messy in our number, they curl our hair and fix this after every performance to make our Santa beards look real and authentic." Racked: Tell us about the space we're in right now — there are a lot of costumes in here. Raley Zofko: "This is the nap space, and lots of changes happen back here. The ensembles are back here, the Rockettes are back here — this is the largest space that we have to change." Sagan Rose: "There can be anywhere from ten to forty [costume] people back here." Raley Zofko: "We have about ten costume changes, and that's just as much choreographed backstage as it is on stage." Racked: Are you just throwing things off and leaving them in a pile for people to handle so you can get back out there? Sagan Rose: "We each have a spot that one or two girls will go to, and there's one dresser to about two girls. We have amazing, amazing dressers. As soon as we come off stage, we're running, and we know exactly where we're going, we know who to look for. It's even choreographed how, if we're changing together, I'll do my earrings first and my dress second and my shoes third, and she'll do her shoes first and her dress second and her earrings third." Raley Zofko: "It's as organized as a [quick] costume change can be." perruques cheveuxRaley Zofko: "This was a newly designed costume by Greg Barnes in 2014. There used to be a rag doll dress that was longer and less form-fitting, and this is cinched at the waist and shorter. And we have the cutest red-and-white striped tights. And underneath that, we have our custom-designed bloomers that I absolutely adore." Sagan Rose: "I wish I could purchase them at a store — they're that cute." Raley Zofko: "We have our glasses, and we have our wigs. This is a wire material that fits right on top of your head." Sagan Rose: "And they are actually pretty light on our heads. We keep the wig caps [from 'Dancing Santas'] on for that." Raley Zofko: "And then we have our Mary Jane tap shoes, which are also miked." Sagan Rose: "We charge the '12 Days of Christmas' tap shoes and these tap shoes after each show, just to make sure." Raley Zofko: "It's so much fun to be a rag doll and get to dance and make funny faces at your friend and look at the audience and blow them kisses." Sagan Rose: "A lot of us come up on the pit of the stage so we are literally this close to the audience, and there will be little kids in the front being like 'Oh my gosh!' They don't know what is happening, their minds are blown, so it's fun to play with them." Racked: You two are seasoned pros at eight and nine years. Has anyone in this cast been around for longer?

Raley Zofko: "There are girls that have been doing it for 16 years that are still in the line!" Racked: Do you have a memory of a favorite show that was a little bit out of the ordinary? Raley Zofko: "There's a gold cast and a blue cast, and I just transitioned from the gold cast." Sagan Rose: "The blue cast is all the morning shows. while the gold cast is all the evening shows." Raley Zofko: "But the gold cast hasn't been doing opening night — this year, when I transitioned to the blue cast, I got to do opening night. That was literally spectacular because there is just such an energy on opening night that I've never felt before. I don't really get nervous anymore. I've done it a lot, and the show is very similar in the ways it changes [from year to year]. I focus on the changes so that I know exactly what to not mess up on, or try to not mess up on. But I've never felt that much energy, love, and support. We had the other cast in the theater watching us, too." lace front wigsSagan Rose: "It was the best crowd I've had in eight years. I felt like a rock star." Racked: What has it been like to perform on this huge world stage, and how is it different to perform elsewhere? Sagan Rose: "Well, to me, I feel like Radio City is my second home. I feel so comfortable on stage and I feel like we all have a bond, especially during the holidays, because a lot of us are from different places and don't have families here. I just feel so at home and so at peace on this stage. [But] when we do travel and perform outside, it's always a nice, different energy that you get." Raley Zofko: "It might be a little bit nerve-wracking in a different way, but it's just as exciting. It's just different — you can't really compare Radio City to outside venues because there's that sense of comfortability on this stage." Sagan Rose: "This is one of my favorites to wear — like '12 Days of Christmas,' the legs are highlighted. With this design, they really wanted to emphasize that every snowflake, like every Rockette, is different, but we come together to make a beautiful snowstorm. So there are six designs of this costume in six colors. All of these straps [on the top] are the biggest change."

Raley Zofko: "On my purple costume, I don't have any of these straps in the front at all. And then we have multiple cuffs and ribbons with rhinestones, and everything is covered in Swarovski crystals. Like what Sagan said, every Rockette is different, and every costume is different, and that's what they try to do with this design. And I think it's so gorgeous. On stage, it's beautiful — with the choreography in the mix, we're beautiful snowflakes dancing in a snowstorm." Sagan Rose: "Linda Haberman was the choreographer for this, and she really emphasized that she really wanted to bring our individual personalities to the stage and celebrate that. Because when you think of the Rockettes you think of a big group of women, but we all are different and have different personalities and different ways that we dance. So it's a really nice number to perform." Raley Zofko: "And then on our LaDuca shoes, the color is painted to match our tights, and the heels have Swarovski crystals on them." Sagan Rose: "This heel is different than our other ones, because it's about a half inch higher to continue the line of the leg. It's a leggy costume." cosplay wigsRacked: What advice would you give to Rockette hopefuls? Sagan Rose: "Taking ballet is very important for dancers, because if you have that good technique background, it will show in anything you do." Raley Zofko: "Tap is very important, too. All versions and styles of dance are important for Rockettes because we are proficient in all of it. I would say take as many classes as often as you can and focus on your technique." Sagan Rose: "And any job, especially in the performing arts industry, is so specific in what they need. So one year, they might need a tall girl, or they'll need a shortish girl for my spot. I think it's perseverance — If you have a goal, don't ever take no for an answer." Raley Zofko: "I would finish that off with dream big, and don't ever lose sight of your dreams. I'm from a small town in the very tip of Alabama and there's not very much dance and entertainment and theater down there. So when I first started dancing, I didn't necessarily know what was out there. And it was just once upon a time — Sagan said she saw the Rockettes at the Macy's Thanksgiving Day Parade and so did I — and I thought, 'That is glamorous, that is beautiful. They are dancing, and I dance.' And it just became a tiny little dream that grew into a big dream, and now it's my life. It's just so unbelievable that it actually came true."