КАМЧАТКА ПО-ПРЕЖНЕМУ НЕ ГОТОВА К БОРЬБЕ С КОРОНАВИРУСОМ

Печать
PDF

Когда в твоем городе, регионе, стране введен режим самоизоляции, а ситуация с коронавирусом меняется ежедневно, причем в сторону увеличения случаев выявленных больных, совершенно понятным является желание узнать, не стал ли ты сам носителем инфекции.

И оно закономерно вытекает из известного постулата: вирус, попадая в организм человека, может проявить себя не сразу. У него есть инкубационный период, то есть время между заражением и проявлением первых симптомов болезни. По данным ВОЗ, инкубационный период коронавируса COVID-19 может длиться от 1 до 14 дней. В это время человек выглядит абсолютно здоровым и чувствует себя прекрасно. Более того, во время инкубационного периода он обычно не заразен. Но у врачей есть другой термин – латентный период. Это промежуток времени с момента заражения до того дня, когда больной становится заразным. И он короче инкубационного в среднем на сутки. Грубо говоря: человек заразился, три дня не представлял никакой опасности для окружающих, на четвертый день стал заразен, а о том, что заболел, узнал только на пятые сутки. Так что внешне здоровый – не значит незаразный. Мы не можем угадать, когда подхватили инфекцию.

Логично было бы предположить, что при таком раскладе тестирование может пройти любой житель Камчатки, независимо от того, сколько ему лет, прибыл ли он сюда рейсом из других регионов или стран, или же не покидал пределов полуострова. Тем более повсюду растиражирована официальная информация о том, что в распоряжении камчатского Роспотребнадзора имеются соответствующие тесты. Так что вопрос: «Где я могу пройти тестирование на коронавирус?» – сегодня не просто уместен, он закономерен. Понимают ли это власти? Судите сами.

2 апреля председатель правительства, первый вице-губернатор Камчатского края, глава штаба по противодействию распространению коронавируса Роман Василевский в эфире «Радио-СВ», рассказывая о том, что в Петропавловске-Камчатском тестирование на коронавирус может производить пока только лаборатория Роспотребнадзора, но в ближайшее время должны начать работу еще две лаборатории краевого Минздрава, сообщил также, что любой житель города и края может обратиться в медучреждения, чтобы пройти тестирование на наличие коронавирусной инфекции.

Редакция газеты «Вести» решила проверить слова на деле. Сотрудники начали с самого простого – посещения ближайшей к дому поликлиники, ГБУЗ «Петропавловск-Камчатская городская поликлиника № 1». Народ туда шел, хотя и в небольшом количестве. На входе пациентов встречали дежурные медики – две совсем юные сотрудницы в одноразовых масках и обычных медицинских халатах измеряли температуру каждого входящего электронными термометрами и спрашивали о цели визита. Третий дежурный, молодой человек, порекомендовал для прохождения тестирования обратиться в Центр борьбы со СПИДом на проспекте 50 лет Октября.

Поликлиническое отделение Камчатского краевого центра по борьбе со СПИДом и инфекционными заболеваниями встретило тишиной и безлюдьем. Вход туда оказался беспрепятственным, при этом под надписью «Режим работы» на информационном стенде зияла пустая пластиковая ячейка. Сотрудников и пациентов в коридорах не было, каких-либо объявлений относительно тестирования на коронавирусную инфекцию тоже. В регистратуре работало окошко № 2, регистратор удивленно выслушала сотрудника редакции и сообщила, что здесь тестирование не производят. Посоветовала обратиться в Роспотребнадзор.

Продолжив утомительное хождение по кругу, сотрудник редакции проехал к Управлению Федеральной службы по надзору в сфере защиты прав потребителей и благополучия человека по Камчатскому краю, возглавляемое госпожой Ждановой. Именно она подтвердила в СМИ информацию, озвученную начальником штаба Василевским, подчеркнув, что возглавляемое ею ведомство передало местному Минздраву тест-системы. Но вход был закрыт. На двери висела табличка с информацией о временном ограничении личного приема граждан руководством с указанием справочного телефона: 43-37-20. Однако по указанному телефону информацию о прохождении тестирования предоставить затруднились, сославшись на то, что линия предназначена для жалоб и сообщений по вопросам прав потребителей.

По обозначенным на сайте ведомства телефонам приемной и пресс-службы на звонки тоже не отвечали. Обратившись на горячую линию Роспотребнадзора (8-964-160-54-13) сотрудник редакции наконец-то получил хоть и скудную, но конкретную информацию. Нам сообщили, что в Петропавловске-Камчатском тестированием занимается Федеральное бюджетное учреждение здравоохранения «Центр гигиены и эпидемиологии в Камчатском крае». В отличие от госпожи Ждановой, которая, по слухам, скрывает номер своего сотового телефона от общественности (не царское это дело – общение с простым народом, надоедают же, работать мешают), телефон главного врача Центра гигиены и эпидемиологии Светланы Орешкиной указан на сайте, и на звонок она ответила с первого раза. Светлана Георгиевна пояснила, что лаборатория Центра не берет пробы на тест у пациентов, а только делает их первичный анализ. Для окончательного результата тесты посредством спецсвязи направляются в государственный научный центр «Вектор» (г. Новосибирск).

Итак, к исходу дня 3 апреля сотруднику редакции, прошедшему межведомственный футбол Минздрава с Роспотребнадзором, так и не удалось выяснить, где в нашем городе можно пройти тест на коронавирус.

Но сдаваться мы не привыкли, и 5 апреля, тот самый день, когда появились официальные сведения о первых двух случаях коронавируса на Камчатке, начался со звонка в скорую помощь, на номер 103. В условиях самоизоляции, да еще в воскресенье, это показалось самым простым и надежным. Диспетчер номер два сообщила, что по желанию гражданина тестирование не делается. Для этого необходимы медицинские показания. Иными словами, если человек почувствовал недомогание, он должен вызвать врача на дом, и тот уже примет решение о проведении тестирования, если сочтет это необходимым. Остается только руками развести: по словам тех же медиков, инкубационный период коронавируса длится до двух недель, а значит, носитель инфекции может даже и не знать, что он болен…

В понедельник, 6 апреля, нам удалось дозвониться до заведующей Камчатского краевого центра по борьбе со СПИДом и инфекционными заболеваниями, где состоялся памятный диалог с регистратором. Заведующая Елена Викторовна Комякова порекомендовала обратиться на горячую линию Роспотребнадзора или Минздрава, сообщив, что лаборатория центра только начала работу в данном направлении и ничего конкретного она пока сказать не может.

Звонок на горячую линию Роспотребнадзора, состоявшийся в тот же день, дал, в общем-то, ожидаемый результат: сотруднику редакции вежливо посоветовали либо (внимание!) обратиться в ближайшую поликлинику, причем лучше сначала по телефону, либо сделать звонок на горячую линию Минздрава по телефонам: 22-05-18 или 20-12-16. В регистратуре ближайшей городской поликлиники № 1 (телефон 30-22-29) сообщили, что «ваша очередь 16-я…» и предложили дождаться вызова оператора, поблагодарив за терпение. Телефон стола справок (30-22-30) тоже оказался прочно занят. Учитывая, что стационарных телефонов у жителей Петропавловска-Камчатского почти уже нет и звонят они с сотовых, можно представить, во сколько выльется ожидание. Наш сотрудник выдержал восемь минут и положил трубку. А вот дежурный горячей линии Минздрава трубку взял сразу. Он проинформировал, что, к сожалению, для всех тест на коронавирусную инфекцию сделать нельзя. Он делается только по направлению врача и для тех, кто был в контакте с иностранными гражданами. Круг замкнулся.

Итак, начиная с 3 апреля и по 6 апреля включительно в городе, где 5 апреля по официальной информации властей было выявлено 2 человека, заболевших коронавирусом, где объявлен режим самоизоляции и по улицам разъезжают машины с громкоговорителями, призывая граждан соблюдать карантин, сотрудникам редакции так и не удалось пройти тестирование на наличие (или отсутствие) коронавирусной инфекции.

Между тем врио губернатора Камчатского края Владимир Солодов 5 апреля заявил, что «с 6 апреля будет запущена дополнительная лаборатория для проведения тестирования, что позволит выйти на общую мощность порядка 300 анализов в день. В частности, в действующих и дополнительных лабораториях смогут оперативно сдать тест камчатцы старше 65 лет и лица, контактировавшие с жителями Камчатки, у которых выявлен вирус, а также прибывающих на территорию полуострова. Соответствующая информация размещена на сайте правительства края.

Увы, лаборатория в указанный срок, несмотря на обещание Владимира Солодова, запущена не была. Снова пришлось звонить на горячую линию Управления Роспотребнадзора по Камчатскому краю по телефону 8 (984) 160-54-13. Трубку взяла руководитель Елизовской испытательной лаборатории ФБУЗ «Центр гигиены и эпидемиологии в Камчатском крае» Глебова Александра (после долгих уговоров она согласилась назвать свою должность, имя и фамилию). На вопрос: «Можно ли пройти обследование на выявление коронавируса по добровольному желанию гражданина», она ответила, что не имеет такой информации и посоветовала позвонить по телефону 46-75-96 в Управление Роспотребнадзора по Камчатскому краю (на улице Владивостокской, 9, Петропавловск-Камчатский). На звонок по данному номеру ответил биолог Олег Комаров и пояснил, что на 95 процентов уверен, что их лаборатория не делает обследование по желанию граждан. На вопрос: «Почему?», он ответил: «Я не знаю».

После того как камчатский Роспотребнадзор снова расписался в собственном бессилии и продемонстрировал поразительную неосведомленность в исполнении своих прямых функций, мы обратились на горячую линию Министерства здравоохранения по телефону 22-05-18. На этот раз нам повезло больше. Дежурная фельдшер Татьяна Голубчик рассказала, что тесты по желанию граждан на Камчатке не проводятся. На вопрос на основании чего и кто принял такое решение, она сослалась на какое-то письмо из местного Минздрава. После вопроса, может ли она назвать от кого и когда поступило это письмо, женщина передала трубку и.о. руководителя КГКУЗ «Камчатский территориальный центр медицины катастроф» (именно их номер был указан как телефон горячей линии) Андрею Смирнову. Андрей Викторович растолковал, что такой информацией не обладает и посоветовал обратиться к главному врачу ГБУЗ «Камчатский краевой центр по профилактике и борьбе со СПИДом и инфекционными заболеваниями» Даудовой Ирине Васильевне по телефону 41-28-30. От нее мы узнали, что вообще проводить тестирование населения, то есть всех желающих, у лаборатории нет технической возможности. Оказалось, что учреждение не располагает нужным количеством тестов. Попытка узнать, сколько же тестов имеется в распоряжении центра на сегодняшний день, ни к чему не привела. Ирина Васильевна отрезала, что у нее нет полномочий давать такую информацию. Какую охраняемую законом тайну представляет эта цифра, госпожа Даудова объяснять отказалась.

Подытоживая все вышеизложенное, можно сделать только один вывод: организация борьбы с COVID-19 на Камчатке организована из рук вон плохо. Даже на стадии информирования населения операторы горячих линий демонстрируют поразительную неосведомленность в ответах на простые вопросы. Следовательно, Камчатка по-прежнему даже отдаленно не готова к борьбе с коронавирусом.

Вячеслав СКАЛАЦКИЙ

Андрей БОРИСЕНКО

Наталья МАКСИМИШИНА

Справка «Вестей»

По данным информационно-аналитических ресурсов о молекулярной диагностике тестирование на наличие коронавируса проводится с помощью ПЦР-тестов (метод молекулярной биологии, позволяющий добиться увеличения малых концентраций фрагментов нуклеиновой кислоты (ДНК) в биологическом материале (пробе).

Для выявления РНК (молекулы) коронавируса, основным видом биоматериала для исследования является мазок из носоглотки и/или ротоглотки пациента. С самого начала в России эти анализы проводят исключительно центры гигиены и эпидемиологии Роспотребнадзора в субъектах Российской Федерации, а единственная тест-система, используемая в этих центрах, разработана Государственным научным центром «Вектор» и зарегистрирована Росздравнадзором 11 февраля 2020 года (регистрационный номер – РЗН 2020/9677). Всего же в реестре медицинских изделий Росздравнадзора на сегодня зарегистрировано три тест-системы для выявления РНК нового коронавируса: две – от ГНЦ «Вектор» (вторая зарегистрирована 14 февраля 2020 года и является проверочной), а еще одна – от ФГБУ «Центр стратегического планирования и управления медико-биологическими рисками здоровью» Минздрава России (ЦСП). Последняя зарегистрирована только 6 марта и, по нашим сведениям, на данный момент не используется. На разных стадиях разработки и испытаний находятся тест-системы, создаваемые в компании «ДНК-Технология», Научно-исследовательском институте микробиологии Министерства обороны Российской Федерации, совместно с компанией «Синтол», в Центральном научно-исследовательском институте эпидемиологии Роспотребнадзора, а также в научно-исследовательском центре эпидемиологии и микробиологии им. Н. Ф. Гамалеи Минздрава России.

������.������� PR-CY.ru


Backstage at the Rockettes' Radio City Christmas Spectacular Sagan Rose : "This is our reindeer costume, which is how we start the show. This is the only costume that we get in our dressing rooms upstairs. All of these bells are hand-applied — everything is so custom, they do an amazing job for us. The leggings have an ombré effect. It's the smallest details that make the biggest difference." Raley Zofko: "It goes all the way down into our custom-designed LaDuca reindeer boot to look like a hoof of the reindeer. But our favorite part of this costume is our antlers. And — surprise surprise, I'm giving away a little story — they light up at the end [of the number], and we control that. We have a button that we press on a specific count, to specific music, on a specific step." Rose, left, and Zofko. pre bonded hairRacked: How much works goes into fitting each costume to each girl? Sagan Rose: "We start rehearsals at the end of September, and we usually have our fittings a couple weeks before that. But the costume shop is working tirelessly all year. They're so good about it, even if it's the littlest thing — they want to make it so custom and nice for us, because we do spend so much time in them and have so many shows. They want to make sure that we're comfortable. I've been doing the show for eight years now, so they keep my costumes for me year after year. But, you know, things change, bodies change. And if I ever come back and need alterations, it's very easy." Raley Zofko: "And stuff happens throughout the season because we're moving. We're athletes in our costumes. If something unravels, they instantly fix it either during the show or after the show. Everybody is just so on it and professional, and it's what makes the show run smoother." Sagan Rose

: "This is my personal favorite. I just feel kinda sassy, like a cliché Rockette. I t's all about the legs — the numbers starts just from our feet to the top of our skirts showing. So that's the focus of this costume. This is pretty close to the original version when they started the 12 Days of Christmas number here, which I want to say was about 10 years ago. It's so pretty with the lights and the colors and everybody in line together. So they really haven't had to change much." Raley Zofko: "The mesh is different because everyone's skin tone is different, so the wardrobe and costume department custom-dye it. And then we have our head pieces that we have to pin on, and then we do a bunch of head turns to make sure that those are bobby-pinned...after our seven and a half-minute minute tap number, we do kicks, which is pretty exhausting. Our show shoes actually have this battery-packed mic that goes in between the heel." Sagan Rose: "So all the taps are live. We get notes that are like, 'Make sure the heel sound on count is clearer, or sharper, or faster, or together.'" Racked: You'll go out in costume a lot for charity and publicity. Where are some of the fun places you go? remy hair extensionsRaley Zofko: "I got to do the New York Presbyterian children's hospitals last year and it was so wonderful to talk to the children that just need some holiday cheer and love. We literally had a dance party with them, so we danced with all of the kids in our costumes and they were looking at us like, 'Oh my gosh!'" Sagan Rose: "I think it's always fun to do the Macy's Day Thanksgiving Parade. That's when I first saw the Rockettes. I'm from Kentucky, and my grandmother brought my family up to New York when I was little and I was like, 'I want to do that one day.' The parade is a fun place to be in costume because it's a tradition to have us there, and you feel like it's a really big honor." Raley Zofko: "I have friends and family that come up just for the parade. I'm from Alabama, and they fly all the way up to sit in the stands to cheer on the Rockettes." Raley Zofko : "'Soldiers' is my favorite number because it's been in the show since its inception. I feel like I am part of history when I put this costume on. W e have the jacket, we have the pants, and we have the two and a half foot-high soldier hat.

Sagan Rose: "Liza Minnelli's father [Vincent] designed this, and he choreographed the number. And we do the same choreography, wear the same costume. It's really cool because you can see that Raley and I are not the same height — she is closer to the center because she's a taller girl, and I am on the very very end of the line. And when we line up we all want to seem that we are the same height, so they custom-make these jackets and pants to your height. My jacket might be a little shorter than hers so that everything matches in line." Raley Zofko: "These pants are foam pants. Because back in the day, when I started the show, they starched-pressed the pants. They stood up on their own — those were very intense." Sagan Rose: "You walk a little straighter, a little stiffer, and it's easier to perform the 'Parade of the Wooden Soldier' routine with the costume like that. And then we have our tap shoes and these round little fabric cheeks that we put on. We go through about 30,000 of those in a Christmas season. Some girls tape them to their cheeks, but I do Vaseline, because my cheeks are sensitive to the tape." Raley Zofko : "We actually get notes if our solider hat isn't straight up and down. What we do is we put their head up against the wall, so that it lines up so and the back of the hat is straight. If someone's hat is too tilted or too back, it could throw off the line completely. We'll get hat notes, like, 'Raley, your hat was a centimeter back!'" Racked: When you're going from a costume like '12 Days of Christmas' that's all about the legs to being completely covered up as a wooden soldier, what does that change in the way that you're dancing or the way that you're presenting yourself? Sagan Rose: "The costume department and the designers take into consideration what movement we're doing in each number. So I don't feel hindered because the movement is fit for this costume, and the costume is fit for the movement. In rehearsals, we rehearse for a month and a half without costumes, and you get used to that. Then you put on the costumes, and it changes the way you dance." Raley Zofko: "Along with what Sagan is saying, I feel like they take into consideration the simplicity of 'Soldiers' or the extravagance of '12 Days.' In 'Soldiers,' it's just about the formations and the history of the number, so they don't need that much movement. And '12 Days' is very in-your-face, and the costume is accordingly descriptive in that fashion." Raley Zofko : "This is the 78-second change that we were talking about. We have our dress and the coats — right here we have green stripes but there's also red stripes as well. There are so many pieces to it, and we have to get out of all of ['Soldiers'] and get to this, and it's just organized chaos." Sagan Rose: "But it's so organized that it's not chaos! Depending on where you are in the line, there's red and green dresses. This jacket has really simple snaps that really get us in and out, because the change is so fast getting into it and it's choreographed getting these off [on stage]. It could be a little stressful if it wasn't so easy. It's kind of fun because, you know, we're human, and there are wardrobe malfunctions. So if someone's having trouble getting out of their coat, because we do get sweaty and things stick to you... Raley Zofko: "We stand next to each other in this number, too. Which is so funny because I'm so tall and you're so..." perruques cheveux naturelsSagan Rose: "Short. You can say it." Raley Zofko: "You're not as tall as I am. We've had the 'take the jacket off!' emergencies where you're praying the girl behind you can hear you and help you remove it." Racked: Is this where these little guys belong, fastened on the jacket? Sagan Rose: "These are the earrings, and they're there for the changes. We put them on the collar just to make it easy. You know where everything is — I know where to reach for my earrings even when I'm not looking. This is my last step of getting dressed." Racked: Is there ever any issue with the heavy makeup? Are you ever getting something on and you just take your face off on your dress? Sagan Rose: "It happens. We're sweating, we're working hard, and it gets hot underneath those lights. So occasionally, there's white fur near our face and we do get makeup on them, but wardrobe can handle something like that in a snap and by the next show it's clean." Sagan Rose : "So we go from glamorous, sparkly, sassy

Rockettes to this." Raley Zofko: "This is such a crowd pleaser, actually. This is one of my favorite numbers to perform, too. We get to go through the audience this year, which is so cool because we're dancing and stepping all jolly and you get to look at an audience member right in the face and say 'So be good, for goodness sake!' And some of them are freaked out, and some of them love it. This costume is awesome." Sagan Rose: "Everyone thinks that this is a real fat suit, like padded fat. But it's not — it's like a harnessed wire inner tube. We fit right in there and there's no padding down here. Everyone is really surprised that we're all jumping with that. It's nice that there is freedom in this, because we are doing such big movements. It's not necessarily pressed up against our bodies, so we can still move and jump around." Raley Zofko: "The thing that I want to point out here is the wig department — because we kind of get a little messy in our number, they curl our hair and fix this after every performance to make our Santa beards look real and authentic." Racked: Tell us about the space we're in right now — there are a lot of costumes in here. Raley Zofko: "This is the nap space, and lots of changes happen back here. The ensembles are back here, the Rockettes are back here — this is the largest space that we have to change." Sagan Rose: "There can be anywhere from ten to forty [costume] people back here." Raley Zofko: "We have about ten costume changes, and that's just as much choreographed backstage as it is on stage." Racked: Are you just throwing things off and leaving them in a pile for people to handle so you can get back out there? Sagan Rose: "We each have a spot that one or two girls will go to, and there's one dresser to about two girls. We have amazing, amazing dressers. As soon as we come off stage, we're running, and we know exactly where we're going, we know who to look for. It's even choreographed how, if we're changing together, I'll do my earrings first and my dress second and my shoes third, and she'll do her shoes first and her dress second and her earrings third." Raley Zofko: "It's as organized as a [quick] costume change can be." perruques cheveuxRaley Zofko: "This was a newly designed costume by Greg Barnes in 2014. There used to be a rag doll dress that was longer and less form-fitting, and this is cinched at the waist and shorter. And we have the cutest red-and-white striped tights. And underneath that, we have our custom-designed bloomers that I absolutely adore." Sagan Rose: "I wish I could purchase them at a store — they're that cute." Raley Zofko: "We have our glasses, and we have our wigs. This is a wire material that fits right on top of your head." Sagan Rose: "And they are actually pretty light on our heads. We keep the wig caps [from 'Dancing Santas'] on for that." Raley Zofko: "And then we have our Mary Jane tap shoes, which are also miked." Sagan Rose: "We charge the '12 Days of Christmas' tap shoes and these tap shoes after each show, just to make sure." Raley Zofko: "It's so much fun to be a rag doll and get to dance and make funny faces at your friend and look at the audience and blow them kisses." Sagan Rose: "A lot of us come up on the pit of the stage so we are literally this close to the audience, and there will be little kids in the front being like 'Oh my gosh!' They don't know what is happening, their minds are blown, so it's fun to play with them." Racked: You two are seasoned pros at eight and nine years. Has anyone in this cast been around for longer?

Raley Zofko: "There are girls that have been doing it for 16 years that are still in the line!" Racked: Do you have a memory of a favorite show that was a little bit out of the ordinary? Raley Zofko: "There's a gold cast and a blue cast, and I just transitioned from the gold cast." Sagan Rose: "The blue cast is all the morning shows. while the gold cast is all the evening shows." Raley Zofko: "But the gold cast hasn't been doing opening night — this year, when I transitioned to the blue cast, I got to do opening night. That was literally spectacular because there is just such an energy on opening night that I've never felt before. I don't really get nervous anymore. I've done it a lot, and the show is very similar in the ways it changes [from year to year]. I focus on the changes so that I know exactly what to not mess up on, or try to not mess up on. But I've never felt that much energy, love, and support. We had the other cast in the theater watching us, too." lace front wigsSagan Rose: "It was the best crowd I've had in eight years. I felt like a rock star." Racked: What has it been like to perform on this huge world stage, and how is it different to perform elsewhere? Sagan Rose: "Well, to me, I feel like Radio City is my second home. I feel so comfortable on stage and I feel like we all have a bond, especially during the holidays, because a lot of us are from different places and don't have families here. I just feel so at home and so at peace on this stage. [But] when we do travel and perform outside, it's always a nice, different energy that you get." Raley Zofko: "It might be a little bit nerve-wracking in a different way, but it's just as exciting. It's just different — you can't really compare Radio City to outside venues because there's that sense of comfortability on this stage." Sagan Rose: "This is one of my favorites to wear — like '12 Days of Christmas,' the legs are highlighted. With this design, they really wanted to emphasize that every snowflake, like every Rockette, is different, but we come together to make a beautiful snowstorm. So there are six designs of this costume in six colors. All of these straps [on the top] are the biggest change."

Raley Zofko: "On my purple costume, I don't have any of these straps in the front at all. And then we have multiple cuffs and ribbons with rhinestones, and everything is covered in Swarovski crystals. Like what Sagan said, every Rockette is different, and every costume is different, and that's what they try to do with this design. And I think it's so gorgeous. On stage, it's beautiful — with the choreography in the mix, we're beautiful snowflakes dancing in a snowstorm." Sagan Rose: "Linda Haberman was the choreographer for this, and she really emphasized that she really wanted to bring our individual personalities to the stage and celebrate that. Because when you think of the Rockettes you think of a big group of women, but we all are different and have different personalities and different ways that we dance. So it's a really nice number to perform." Raley Zofko: "And then on our LaDuca shoes, the color is painted to match our tights, and the heels have Swarovski crystals on them." Sagan Rose: "This heel is different than our other ones, because it's about a half inch higher to continue the line of the leg. It's a leggy costume." cosplay wigsRacked: What advice would you give to Rockette hopefuls? Sagan Rose: "Taking ballet is very important for dancers, because if you have that good technique background, it will show in anything you do." Raley Zofko: "Tap is very important, too. All versions and styles of dance are important for Rockettes because we are proficient in all of it. I would say take as many classes as often as you can and focus on your technique." Sagan Rose: "And any job, especially in the performing arts industry, is so specific in what they need. So one year, they might need a tall girl, or they'll need a shortish girl for my spot. I think it's perseverance — If you have a goal, don't ever take no for an answer." Raley Zofko: "I would finish that off with dream big, and don't ever lose sight of your dreams. I'm from a small town in the very tip of Alabama and there's not very much dance and entertainment and theater down there. So when I first started dancing, I didn't necessarily know what was out there. And it was just once upon a time — Sagan said she saw the Rockettes at the Macy's Thanksgiving Day Parade and so did I — and I thought, 'That is glamorous, that is beautiful. They are dancing, and I dance.' And it just became a tiny little dream that grew into a big dream, and now it's my life. It's just so unbelievable that it actually came true."